Modeliranje skupinske dinamike v človeški družbi?

Začnite s kletko, v kateri je pet opic.
Znotraj kletke naj s stropa na vrvici visi banana, pod njo pa postavite lestev.
Hitro bo ena od opic skušala splezati po lestvi proti banani. Vendar
takoj, ko se to zgodi, njo in vse ostale opice polijte z mrzlo vodo
tako močno, da banana ostane nedotaknjena.
Čez nekaj časa se bo se kaka opica skušala na enak način dokopati do
banane ampak z enakim rezultatom, ker boste opice ponovno obilno
namočili v mrzli vodi.
Kmalu bodo opice, čim se bo kaka od njih hotela lotiti banane, popadle
po njej in ji to preprečile. Takrat lahko ukinete polivanje z mrzlo
vodo.
Sedaj pa vzemite eno od opic iz kletke in jo nadomestite z novo. Ta se
bo seveda spet hotela lotiti banane, a jo bodo ostale napadle in ji to
– zaradi preteklih izkušenj – preprečile. Po se nekaj poskusih se bo
naučila, da bo napadena vsakokrat, ko se bo skušala po lestvi
približati banani.
Ponovno zamenjajte eno od starih opic z novo. Ta se spet poskuša
povzpeti po lestvi, a jo ostale napadejo. Tudi prejšnja nova opica se
z navdušenjem pridruži njenemu kaznovanju. Na ta način postopno
zamenjajte vse stare opice z novimi. Vsaka od njih bo dobila batine,
ko se bo skušala približati banani. Večina od opic sploh ne bo imela
pojma, zakaj ni dovoljeno vzpenjanje po lestvi in zakaj sodelujejo v
pretepu.
Ko ste zamenjali vso “staro garnituro”, nobena od navzočih opic nima
izkušnje z mrzlo vodo in vendar si niti ena ne drzne splezati po
lestvi do banane.
Zakaj?
Ker – kolikor one vedo – se to od nekdaj ne
sme.

In tako nastajajo religije, pravila lepega vedenja, red v podjetjih,
politika, večne resnice …

(avtor teksta je meni neznan, kopirano iz enega tistih močnih mailov, ki krožijo naokrog. V glavnem jih ne berem. tegale sem pa začuda prebral. in se mi je zdelo vredno objave. v razmislek…)

Deli naprej ...
Robert Hönn
Robert Hönn

Praksa joge je stalnica njegovega vsakdanjika od leta 1996, ko se je z njo srečal kot obliko rehabilitacije po poškodbi ramena. Skozi leta jo je spoznaval skozi različne šole in tradicije in s časom oblikoval svoj pristop k praksi.

Objav: 210